برنج

بهترین راه های تشخیص برنج خوب و یکدست

تشخیص برنج خوب شمال

تشخیص برنج خوب شمال با چند روش خیلی ساده که در مقاله زیر توضیح داده شده است که این موضوعات راه هایی است که توسط بازاریان حرفه ای بازار برنج انجام می شود و بهترین راه تشخیص برنج می باشد هرچند در مواردی حرفه ای های بازار هم از تشخیص درست اشتباه می کنند و در نهایت پخت برنج است که مشخص می کند برنج چقدر کیفیت دارد.

تشخیص برنج خوب شمال

عطری و خوش بو

برنج مرغوب برنجی دارای عطر خوب می باشد که این ویژگی در اکثر برنج های شمال موجود میباشد.
برای درک بیش تر عطر برنج کمی دانه برنج را در دست بریزید و در آن بدمید( ها کنید). اگر بوی شالیزار داد آن برنج مرغوب می باشد.

تشخیص برنج خوب شمال

وجود ضایعات و برنج نامرغوب مخلوط با برنج 

در اکثر برنج های محلی دانه های کم کیفیت که در پخت محصول تاثیر منفی می گذارند موجود است که این دانه ها بیشتر مربوط به وجود بذر های متفرقه در بذری که کشاورز برای کشت استفاده می کند می باشد.
تمامی این دانه های بی کیفیت و بدون ارزش غذایی می تواند توسط دستگاه سورتینگ شناسایی شده و از برنج اصلی پاکسازی صورت بگیرد.

تشخیص برنج خوب شمال

وجود بند و دانه های شکسته

یکی دیگر از ویژگی های برنج خوب و مرغوب, سالم بودن تمامی دانه ها و عدم وجود دانه های شکسته  و بند دار است.
برای درک بیش تر و بهتر این موضوع باید دقت به دانه ها و خط های افقی بروی دانه, این دانه ها از مقاومت پایینی برخوردارند و می شکنند.
برنج خوب از دانه های محکمی برخوردار است. نکته ای که وجود دارد اینست که عوامل مختلفی در ایجاد دانه های شکشته یا خرد شدن دانه برنج موثرند.
عواملی چون نوع خشک کردن برنج و همچنین مراحل پوست کنی و سفید کردن دانه های برنج در ایجاد دانه های شکسته برنج نقش دارند.
سورت کردن برنج برای جدا سازی این دانه های شکسته و جدا سازی دانه هایی که جزو دانه های بی کیفیت که باید از دانه اصلی و با کیفیت جدا سازی شوند می باشد.

تشخیص برنج خوب شمال

یکدست بودن دانه های برنج 

موضوع مهم دیگر یکدست بودن دانه برنج می باشد چرا که این موضوع در پخت برنج بسیار تاثیر گذار است عطر و طعم دانه های برنج با هم تفاوت هایی دارد که مخلوط شدن آنها در نتیجه کلی پخت برنج تاثیر گذار می باشد.
برای مثال برای برنج طارم که بسیار خوش عطرو خوش بو می باشد اگر با گونه بی کیفیت مخلوط شود ممکن است هم از لحاظ پخت و هم عطر و بو و طعم دستخوش تغییراتی شود که از کیفیت آن بسیار می کاهد.

برای تشخیص یکدست بودن برنج دو روش وجود دارد.

  1. یک روش اینست که برنج را بین دو کف دست خود ریخته و به ظاهر آن نگاه می کنیم برنج نباید از اندازه, شفافیت و رنگ متفاوتی برخوردار باشد. اگر هر یک از این عوامل وجود داشته باشد برنج مخلوط شده و یکدست نیست.
  2. راه دوم برای اینکه تشخیص دهیم برنج یکدست است یا خیر اینست که مشتی برنج را بر روی میز شیشه ای ریخته و از زیر نور را به آن بتابانید اگر شفافیت و نوری که از دانه های برنج رد می شود یکسان نباشد نشان می دهد که در اصطلاح یک بار برنج نمی باشد و مخلوط شده است.

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *